Fraudebeleid

In de verzekeringsbranche is vertrouwen essentieel. Toch zijn er helaas mensen die proberen om te frauderen en opzettelijk onjuiste informatie opgeven om een (hogere) schadevergoeding te krijgen.

Voorbeelden van fraude zijn:

  • opzettelijk niet opgeven van een schadeverleden;
  • liegen over de gezondheid bij een inkomensverzekering;
  • meer goederen opgeven dan daadwerkelijk zijn gestolen bij een inbraak;
  • kapotte goederen als gestolen opgeven;
  • schade overdrijven of dubbel claimen.

Wat doen wij als wij fraude vermoeden?

Bij het accepteren van een verzekering en het behandelen van schadeclaims voeren wij controles uit. Als wij vermoeden dat er sprake is van fraude informeren wij de desbetreffende verzekeraar. Zij gaan het dan onderzoeken.

Maatregelen bij fraude

Als de maatschappij vaststelt dat er fraude is gepleegd, dan volgen er maatregelen zoals:

  • schade niet vergoeden;
  • terugvorderen van een al betaalde claim;
  • de polissen beëindigen;
  • aangifte doen bij de politie;
  • de fraude vastleggen in het incidentenregister en interne- en externe verwijzingsregisters;
  • uitsluiting voor toekomstige verzekeringen voor een periode van 8 jaar;
  • melden van desbetreffende persoonsgegevens bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars.

Daarnaast worden de kosten van het onderzoek verhaald. Het verhalen van deze kosten verloopt via SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling). Meer informatie hierover vind je op www.so-da.nl.